კომისიას განმარტებების გავრცელება კვლავ უწევს...
2012 წლის 15 ნოემბერს ტელეკომპანია „მაესტროს“ ეთერს გადაცემა „შალვა რამიშვილის დილას“ საქართველოს კომუნიკაციების ეროვნული კომისიის ყოფილი თანამშრომელის გელა ბუთბაიას სტუმრობდა. გთავაზობთ, კომისიის პოზიციას ბატონი გელა ბუთბაიას განცხადებებთან დაკავშირებით.
ვფიქრობთ, რომ სტრატეგიული განვითარებისა და კონკურენციის უზრუნველყოფის დეპარტამენტის ყოფილი უფროსი, (რომელსაც კომისიაში თავისი საქმიანობის ფარგლებში არაერთხელ ჩაუტარებია მობილურ თუ ფიქსრებულ ქსელში ზარის დასრულების ბაზრის შესაბამისი სეგმენტის კვლევა და ანალიზი), უნდა იცნობდეს ასიმეტრიულ ტარიფებთან დაკავშირებით ევროპის ფარგლებში არსებულ პრაქტიკასა და ევროკომისიის რეკომენდაციებს, ისევე როგორც უნდა ახსოვდეს მის მიერ ჩატარებული კვლევის ფარგლებში ზარის დასრულების ზღვრული ტარიფების დადგენისათვის გამოყენებული დანახარჯების აღრიცხვის, განაწილებისა და მომსახურების დანახარჯთა გაანგარიშების მეთოდოლოგია.
პირველ რიგში გვინდა განვმარტოთ, რომ კომისიის საბოლოო მიზანს, ევროპის ქვეყნების მსგავსად, სწორედ ეფექტური ოპერატორის ხარჯების მიხედვით (BU_LRIC) გრძელვადიანი ნაზარდი ხარჯების მოდელის შესაბამისად გაანგარიშებული სიმეტრიული ურთიერთჩართვის ტარიფების დაწესება წარმოადგენს, სადაც გათვალისწინებული იქნება ეფექტური (ეტალონური) ოპერატორის ქსელში ზარის დასრულებისათვის საჭირო მხოლოდ ნაზარდი ხარჯები. კომისიაში მიმდინარეობს მუშაობა ავტორიზებული პირების მიერ ხარჯთაღრიცხვისა და დანახარჯების განცალკევებულად განაწილების მეთოდოლოგიურ წესებში შესატანი ცვლილებების შემუშავებაზე, რაც საშუალებას მოგვცემს ევროკომისიის რეკომენდაციების შესაბამისად დავარეგულიროთ ზარის დასრულების ტარიფი. მოცემული მეთოდოლოგიით დარეგულირებული ტარიფი კი, გარწმუნებთ, რომ დღეს განსაზღვრულ ზღვრულ ტარიფებთან შედარებით გაცილებით დაბალი იქნება.
აქვე უნდა აღვნიშნოთ, რომ მოცემული მეთოდოლოგიის დანერგვის შემთხვევაშიც (იხ. 2009/396/EC) კი შესაძლებელია კონკრეტული ქვეყნის ბაზრის სპეციფიკიდან გამომდინარე პატარა ოპერატორს (რომელსაც ბაზარზე დაკავებული წილიდან გამომდინარე არ მიუღწევია კონკრეტული ქვეყნის ფარგლებში დადგენილი მინიმალური ეფექტური მასშტაბისათვის (minimum efficient scale), გარდამავალ პერიოდში დაუწესდეს უფრო მაღალი, თუმცა დარეგულირებული ურთიერთჩართვის ტარიფი, ხოლო სიმეტრიულ ტარიფებზე მიგრაცია განხორციელდეს ეტაპობრივად. მოცემულს ნათლად მოწმობს ევროპის ქვეყნებში არსებული პრაქტიკა, რომელიც წარმოდგენილია ცხრილში. აქვე ვიმედოვნებთ, რომ ბატონი გელა ბუთბაია ვერ შეძლებს ევროპის ქვეყნების მარეგულირებლები, ისევე როგორც ევროკომისია დაადანაშაულოს დისკრიმინაციასა და მიკერძოებაში.
ღრმად ვართ დარწმუნებულნი, რომ გელა ბუთბაიამ კარგად იცის, რომ საქართველოს კანონმდებლობის, ისევე როგორც ევროპული ჰარმონიზებული წესების მიხედვით შესაბამისი მარეგულირებელი ორგანოს მიერ დაწესებული ტარიფი უნდა იყოს ხარჯზე ორიენტირებული და არადისკრიმინაციული, რათა უზრუნველყოფილი იქნეს კონკურენციის ხელშეწყობის პრინციპის დაცვა. რთულად წარმოსადგენია, რომ ბატონმა გელამ არ იცის, რომ განხვავებული ზომა-წონის ოპერატორების ფაქტიური დანახარჯების მიხედვით დათვლილი ზარის დასრულების ღირებულება შესაძლოა რადიკალურად განსხვავდებოდეს ერთმანეთისაგან, რომელიც სწორედ ხარჯებზე ორიენტაციისა და არადისკრიმინაციულობის პრინციპიდან გამომდინარე გარდამავალ ეტაპზე და ეფექტური ოპერატორის ხარჯებზე დაყრდნობით LRIC -ის მეთოდის დანერგვამდე ერთიანი და სიმეტრიული ტარიფების დაწესების საშუალებას არ იძლევა.
აქვე აღვნიშნავთ, რომ მოცემულ ეტაპზე მობილური ზარის დასრულების ისეთი სიმეტრიული ტარიფის დაწესება, რომელიც მსხვილი ოპერატორების ფაქტიური დანახარჯების მიხედვით იქნებოდა დათვლილი, ვერ დაფარავდა პატარა ოპერატორის ანალოგიური მეთოდოლოგიით დათვლილ ზარის დასრულების მომსახურების ხარჯებს; ხოლო პატარა ოპერატორის ფაქტიური დანახარჯების მიხედვით გაანგარიშებული სიმეტრიული ტარიფი, გამოიწვევდა დიდი ოპერატორების მიერ ზემოგების მიღებას და სწორედ პატარა ოპერატორის მიერ მსხვილი ოპერატორების სუბსიდირებას, რომელიც საშუალებას მისცემდა დიდ ოპერატორებს კიდევ უფრო გაემყარებინათ თავიანთი პოზიციები მობილურ ბაზარზე.
ცხრილში მოცემულია 2010 წლიდან ოპერატორების მიხედვით შესაბამისი ქვეყნების მარეგულირებელი ორგანოების მიერ დაწესებული ზარის დასრულების ტარიფები. აქვე უნდა ავღნიშნოთ, რომ 2010 წლამდე ევროპის ფარგლებში ტარიფების ასიმეტრია კიდევ უფრო ფართომასშტაბიანი იყო, რაც სწორედ გამოწვეული იყო ზარის დასრულების დანახარჯთა გაანგარიშების გამოყენებული მეთოდოლოგიით, ხოლო ეფექტური ოპერატორის ხარჯებზე დაყრდნობით LRIC -ის მეთოდის დანერგვასთან ერთად კი მცირდება არა მარტო ასიმეტრია, არამედ დაწესებული ზღვრლი ტარიფიც.
იხილეთ ევროპული პრაქტიკა და კონკრეტული მაგალითები, რათა დარწმუნდეთ, რომ ასიმეტრიული ტარიფი ფართოდ მიღებული და გავრცელებული მიდგომაა:
ქვეყანა |
ოპერატორი |
მობილური ზარის დასრულების ტარიფი (€) |
||
2010 |
2011 |
2012 |
||
ბელგია |
Belgacom |
0.072 |
0.0394 |
0.0262 |
Mobistar |
0.0902 |
0.0429 |
0.0279 |
|
KPN Group Belgium |
0.1143 |
0.049 |
0.0311 |
|
დანია |
TDC |
0.0726 |
0.059 |
0.0309 |
Telenor |
0.0726 |
0.059 |
0.0309 |
|
Telia |
0.0726 |
0.059 |
0.0309 |
|
Hi3G |
0.0994 |
0.0684 |
0.0309 |
|
გერმანია |
T-Mobile |
0.0659 |
0.0338 |
0.0338 |
Vodafone |
0.0659 |
0.0336 |
0,0336 |
|
E-plus |
0.0714 |
0.0336 |
0.0336 |
|
O2Telefónica |
0.0714 |
0.0339 |
0.0339 |
|
საფრანგეთი |
Orange France |
0.045 |
0.03 |
0.01 |
SFR |
0.045 |
0.03 |
0.01 |
|
Bouygues Telecom |
0.06 |
0.034 |
0.01 |
|
ირლანდია |
Vodafone |
0.0879 |
0.0536 |
0.0368 |
O2 |
0.0885 |
0.0536 |
0.0368 |
|
Meteor |
0.1155 |
0.0586 |
0.0368 |
|
Hutchinson 3G |
0.1397 |
0.0926 |
0.0748 |
|
იტალია |
Telecom Italia S.p.A. |
0.077 |
0.066 |
0.025 |
Vodafone Omnitel N.V. |
0.077 |
0.066 |
0.025 |
|
Wind Telecomunicazioni |
0.087 |
0.072 |
0.025 |
|
H3G S.p.A. |
0.11 |
0.09 |
0.035 |
|
ლუქსემბურგი |
EPT |
0.082 |
0.082 |
0.082 |
Tango |
0.082 |
0.082 |
0.082 |
|
Orange |
0.1055 |
0.1055 |
0.1055 |
|
ჰოლანდია |
KPN |
0.07 |
0.042 |
0.027 |
T-Mobile |
0.081 |
0.042 |
0.027 |
|
Vodafone |
0.07 |
0.042 |
0.027 |
|
ესპანეთი |
TME |
0.0613 |
0.0495 |
0.0342 |
Vodafone |
0.0613 |
0.0495 |
0.0342 |
|
Orange |
0.0613 |
0.0495 |
0.0342 |
|
Xfera/Yoigo |
0.0912 |
0.0674 |
0.0407 |
|
დიდი ბრიტანეთი |
Everywhere Everything |
0.0553 |
0.0512 |
0.0185 |
O2 |
0.0534 |
0.0512 |
0.0185 |
|
Vodafone |
0.0534 |
0.0512 |
0.0185 |
|
H3G |
0.0689 |
0.0559 |
0.0185 |
|
რუმინეთი |
Orange Romania |
0.0503 |
0.0503 |
0.0405 |
Vodafone Romania |
0.0503 |
0.0503 |
0.0405 |
|
Cosmote RMT |
0.0567 |
0.0503 |
0.0405 |
|
RCS & RDS |
0.064 |
0.0567 |
0.0405 |
|
სლოვაკეთის რესპუბლიკა |
Orange |
0.0715 |
0.0635 |
0.0318 |
ST |
0.0715 |
0.0635 |
0.0318 |
|
telefonica O2 |
0.0848 |
0.0768 |
0.0318 |
|
სლოვენია |
Mobitel |
0.0495 |
0.0438 |
0.0352 |
Si.mobil |
0.0495 |
0.0438 |
0.0352 |
|
Tušmobil |
0.0742 |
0.0613 |
0.0388 |
|
T-2 |
0.0742 |
0.0657 |
0.0423 |
|
კვიპროსი |
CYTA |
0.0171 |
0.0167 |
0.0193 |
MTN |
0.0231 |
0.0209 |
0.0171 |
|
ლატვია |
LMT |
0.0875 |
0.0493 |
0.0366 |
Tele2 |
0.0875 |
0.0493 |
0.0366 |
|
Bite latvija |
0.0875 |
0.0493 |
0.0366 |
|
Telekom Baltija |
0.0875 |
0.0874 |
0.0874 |
|
პოლონეთი |
PTK Centertel |
0.0402 |
0.0402 |
0.029 |
PTC |
0.0402 |
0.0402 |
0.029 |
|
Polkomtel |
0.0402 |
0.0402 |
0.029 |
|
P4 |
0.0908 |
0.082 |
0.0426 |
|
ხორვატია (ევროკავშირის არაწევრი ქვეყანა) |
T-Mobile d.o.o. |
0.077 |
0.0537 |
0.0402 |
VIPNet d.o.o. |
0.077 |
0.0537 |
0.0402 |
|
TELE2 d.o.o. |
0.1001 |
0.0699 |
0.0442 |
|
თურქეთი (ევროკავშირის არაწევრი ქვეყანა) |
Turkcell |
0.0297 |
0.0157 |
0.0135 |
Vodafone |
0.0306 |
0.0162 |
0.0139 |
|
Avea |
0.0352 |
0.0186 |
0.016 |
|
მაკედონია (ევროკავშირის არაწევრი ქვეყანა) |
T-Mobile |
0.062 |
0.052 |
0.0487 |
One |
0.062 |
0.0584 |
0.065 |
|
VIP |
0.0956 |
0.0878 |
0.065 |
|
შვეიცარია (ევროკავშირის არაწევრი ქვეყანა) |
Swisscom |
0.0994 |
0.0529 |
0.0569 |
Sunrise |
0.1193 |
0.0662 |
0.0712 |
|
Orange |
0.1193 |
0.0662 |
0.0712 |
|
ისლანდია (ევროკავშირის არაწევრი ქვეყანა) |
Siminn |
0.0408 |
0.0357 |
0.0276 |
Vodafone |
0.0408 |
0.0357 |
0.0276 |
|
Nova |
0.0664 |
0.0539 |
0.0276 |
|
ნორვეგია (ევროკავშირის არაწევრი ქვეყანა) |
Telenor |
0.0596 |
0.0621 |
0.0265 |
NetCom |
0.0596 |
0.0621 |
0.0265 |
|
Network Norway |
0.1191 |
0.1118 |
0.0794 |