
      
  

 

   
 

The Communications Commission's 
media monitoring report 
on the pre-election period

The Communications Commission's 
media monitoring report 
on the pre-election period

Qualitative 

(01.09.2020 – 30.09.2020)

Qualitative 

(01.09.2020 – 30.09.2020)



 

 

 
 

კომუნიკაციების კომისიის წინასაარჩევნო მედიამონიტორინგის ანგარიში 

Results of Qualitative and Quantitative Media Monitoring Conducted by the Communications 

Commission 

 

(01.09.2020 - 30.09.2020) 

The Communications Commission publishes a media monitoring report on the pre-election period of 

the 2020 Parliamentary Elections of Georgia that covers the period from September 1 2020 to September 

30 2020. 

The qualitative and quantitative monitoring of 6 national broadcasters is carried out during the reporting 

period. These broadcast channels are: First Channel of the Public Broadcaster, Adjara Public 

Broadcaster, Rustavi 2, Imedi TV, Pirveli TV and Mtavari TV. The monitoring is carried out on the 

primetime programs, namely, on the period from 19:00 to 24:00. 

The subjects of the Commission's observation in the media monitoring process are: 

A) pre-election advertising; 

B) pre-election debates; 

C) news and political programs; 

D) pre-election agitation; 

E) public opinion surveys/polls; 

The media monitoring of the 2020 Parliamentary Elections of Georgia is carried out by persons specially 

selected through a competition, together with the staff of the Commission.  

The Communications Commission monitors were trained by Rasto Kuzel, a media expert of the Council 

of Europe and the executive director of Memo 98. The expert introduced the peculiarities and specifics 

of conducting qualitative media monitoring during the pre-election campaign to the monitors by sharing 

international practice. The monitors deepened their knowledge in conducting pre-election media 

monitoring in accordance with internationally recognized standards. 

During the monitoring process, a detailed analysis is carried out on the fair and transparent distribution 

of pre-election paid and free political advertisments among broadcasting companies. During the 

monitoring period, in the process of monitoring the main news and political programs, as well as pre-

election debates, the main focus is on the time allocated by the broadcasting companies to qualified 

election subjects and the coverage of their pre-election activities. The subject of observation is also  



 

 

 
 

კომუნიკაციების კომისიის წინასაარჩევნო მედიამონიტორინგის ანგარიში 

coverage of activities of the political subjects by the broadcasters that are not qualified election subjects 

but participate in the elections. In case of non-fulfillment of the obligations included in the current 

legislation, the Commission studies each specific issue and takes the measures provided by law. 

The monitoring of the above-mentioned channels included both quantitative and qualitative aspects. 

The quantitative aspect involves the time allotted to the subject, direct and indirect coverage, and tone 

of coverage. Within the time allotted directly, the cases when the election subject/candidate 

speaks/participates directly in the program are analyzed, while within the time allotted indirectly, the 

time spent by the broadcaster on talking about the election subject/candidate, their supporters is 

analyzed. Both direct and indirect caverage is assessed by a monitor based on three categories: positive, 

neutral and negative. 

The monitoring results also give information with regard to gender presentation, namely, about the total 

time allotted to male and female politicians in newscasts of individual broadcasters. 

During the qualitative monitoring, the broadcaster is assessed in terms of the following broadcasting 

standards: balance, accuracy, relevance, diversity, omission of important information, hate speech, 

misinformation, discrimination, and visual/audio manipulation. 

 

Key Findings: 

 
• The coverage of pre-election activities in the news programs of the Public Broadcaster was in 

compliance with ethical standards and the balance was not disturbed. At the same time, during 

the coverage of ongoing events, the representatives of the Government (the Government and 

Georgian Dream) had the right to both the first and the final word. Presenters of political 

programs were distinguished by critical questions and analysis, including towards the 

government officials. Most of the election subjects were covered by the Public Broadcaster. 

• The main news programs of Adjara TV were diverse in terms of opinions and guests, however, 

most of the time on Adjara TV was alloted to the Government of Adjara and 49% of the coverage 

was positive. Invited politicians were interviewed in news programs. It should be noted that 

during the monitoring period, in most cases, direct time in such a format was dedicated to the 

representatives of the Government of Adjara. 

 

 

 



 

 

 
 

კომუნიკაციების კომისიის წინასაარჩევნო მედიამონიტორინგის ანგარიში 

• Imedi has a positive attitude towards the government and Georgian Dream, and a sharply 

negative attitude towards the opposition, especially United Opposition “Power is in Unity”. 

There is no balance in the stories, and as usual the opposing position is not covered. In most 

cases, the representatives of the Government and the ruling party are invited to political 

programs. Opposition members are not invited to any of the primetime political programs aired 

on Imedi TV. On September 25, Kakha Kukava was invited as a guest to “Daily Chronicle”. He 

was allotted little time to express his opinions and was strongly opposed by the presenter which 

has never happened to the representatives of Georgian Dream and the Government. Political 

programs are one-sided; there is no debates or discussions on topical issues among election 

subjects. 

• On Rustavi 2, the presenters of “Courier” cover the news mostly in accordance with ethical 

standards, but there are stories the quantitative balance of which is disturbed and time is allotted 

to more representatives of the government and Georgian Dream than the opposition. There are 

cases when presenters use ironical expressions towards the opposition. During the monitoring 

period, Rustavi 2 offered its viewers the political program “Night Courier” in its primetime that 

was mainly saturated with critical questions and analysis, although, in some cases, the viewers 

received superficial information. 

• Pirveli TV is sharply negative and biased towards the government and the ruling party. In most 

cases, election activities of the opposition parties are covered. The stories focus on investigations 

and the facts of possible corruption, but are not supported by evidence and are based on 

assumptions. At the same time, important news that positively present the activities of the 

Government are not covered. political programs often cover information that makes serious 

allegations against government officials and that are not evidence-based. Stories are often built 

on suspicions and assumptions made by the author of the program and journalists, allegations 

are not based on evidence, and events are covered unilaterally.  In order to enhance the special 

significance of the news stories and the dramatization of the events, the noisy announcement 

during the broadcast is often used, accompanied by specially selected dramatic music. There are 

cases when the presenters of the program show support for the opposition majoritarian 

candidates during a live broadcast. 

• The journalists of Mtavari TV openly declare their political views and have a sharply negative 

attitude towards the ruling party and several other political parties. Their texts and assessments 

are often saturated with hate speech and obscene talk. The news programs often cover fake news 

where the story is entirely built on assumptions and assessments. 



 

 

 
 

კომუნიკაციების კომისიის წინასაარჩევნო მედიამონიტორინგის ანგარიში 

The coverage of the pandemic was sharply negative, the representatives of political parties were 

invited as experts, and the situation was assessed as hopeless that may contribute to sowing panic 

among the population. Important information was omitted that might have portrayed the 

government's achievements positively. For example: a report by the US State Department, a 

statement by the President of Azerbaijan regarding the spread of misinformation, as if Armenia 

was receiving weapons through Georgia, the visit of the Prime Minister to Brussels. The 

representatives of United Opposition “Power is in Unity” are most often invited to political 

programs and no critical questions are asked. 

 

 

Results of Monitoring News and Political Programs 

PSB Channel One 

 

Newscast - Time allotted to the monitoring subjects: the Government of Georgia - 24.8% (positive - 

37%, negative - 5%), Georgian Dream - 17% (positive - 31%, negative - 18%), United Opposition "Power 

is in unity" - 12.3% (positive - 9%, negative - 26%), and all other subjects - less than 10% (see the 

diagram). 

Qualitative assessment - Ethical standards were observed in the news program “Moambe” of First 

Channel (21:00) during the monitoring period. There were no instances of using discriminatory 

terminology in the texts of journalists. The balance was maintained while covering pre-election 

activities. “Moambe” mainly covered ongoing important political events in the country. 

The ruling party was criticized by the government opponents in “Moambe”. There was a tendency for 

the representatives of the Government (the Government and the Georgian Dream) to have the right to 

both the first and the final word in the coverage of ongoing events. 

For example, on September 11, at 21:39, the story “The Elections 2020 - Election Strategies of the Parties” 

was aired. At first, the comment of a representative of Georgian Dream and then the assessments of the 

opposition parties were presented, and final time was allotted to Georgian Dream. 

On September 18, at 21:10, the story entitled as “The Minister of Economy in the Parliament” was aired. 

At first, we heard the statement of the Minister of Economy criticizing the opposition, then the critical 

remarked and questions of the opposition to the Minister were asked, and in the final part of the story 



 

 

 
 

კომუნიკაციების კომისიის წინასაარჩევნო მედიამონიტორინგის ანგარიში 

we heard the comment of the Minister of Economy after his speech in the parliament, where he 

criticized “European Georgia”. 

“Moambe” offered its viewers a 7/8-minute collage about activities of the election subjects. The activities 

were covered impartially. It is noteworthy that the focus was on giving equal time to the candidates and 

the audience mainly listened to the pre-election promises of the politicians. 

Political programs – First Channel of the Public Broadcaster airs the political program "Free Vision" that 

was visited by European Georgia (once), Social Democrats for Development of Georgia (once), 

Democratic Movement (once) and Solidarity Alliance (once). 

The format of “Free Vision” allowed the election subjects to talk about their election programs and 

political plans. The presenter focused on discussing the programs. The journalist allowed the guests to 

express their opinions and visions to the end, often tried to clarify the information, and was not biased 

or ironical towards any political subject. 

"Weekly Interview" covered representatives of United Opposition "Power is in Unity" (once) and a 

representative of Georgian Dream (once). 

"Weekly Interview" is aired on First Channel on Wednesdays. On September 16, the chairman of 

Republican Party visited the program. The presenter was fully involved asking critical questions, 

effectively opposing the guest, citing opinion polls, statements made by politicians in the past, specific 

decisions made by them, and so on. 

On September 30, Kakha Kuchava, a representative of Georgian Dream, visited the program. The 

presenter was focused on asking critical questions again and did not try to create a comfortable, loyal 

environment for the respondent. The presenter was not biased and was equally demanding towards the 

representatives of the ruling team as well as the opposition. 

"Current Topic" was visited by the representatives of the Government of Adjara (once) and the 

Government of Georgia (once) during the monitoring period. 

During the monitoring period, "Current Topic" was aired three times, and the monitoring subjects were 

invited only once. 

The program "New Week" aired stories covering the following monitoring subjects: the local 

Government (once) and the Government (four times). 

According to the weekly information of the broadcaster, no complaints about the company's 

impartiality, fairness and balance were submitted to the self-regulatory mechanism of the Public 

Broadcaster. 



 

 

 
 

კომუნიკაციების კომისიის წინასაარჩევნო მედიამონიტორინგის ანგარიში 

 

 

24.8%

17.0%

12.3%

8.5%

4.2% 4.1% 3.6% 2.7% 2.2% 1.8% 1.8% 1.8% 1.8% 1.8%

11.5%

G
o

ve
rn

m
en

t 
o

f 
G

eo
rg

ia

G
e

o
rg

ia
n

 D
re

am

U
n

it
ed

 O
p

p
o

si
ti

o
n

Eu
ro

p
e

an
 G

eo
rg

ia

St
ra

te
gy

 A
gh

m
as

h
en

eb
el

i

Le
lo

Lo
ca

l G
o

ve
rn

m
e

n
t

La
b

o
u

r 
P

ar
ty

P
re

si
d

e
n

t

G
o

ve
rn

m
en

t 
o

f 
A

d
ja

ra

Fr
ee

 G
eo

rg
ia

P
at

ri
o

ts
 A

lli
an

ce

D
em

o
cr

at
ic

 M
o

ve
m

en
t

O
u

r 
G

eo
rg

ia

o
th

er

PSB Channel 1

55%

45%

37%

60%

58%

63%

53%

52%

52%

49%

52%

52%

46%

47%

51%

45%

55%

63%

40%

42%

37%

47%

48%

48%

51%

48%

48%

54%

53%

49%

Government of Georgia

Government of Adjara

Local Governmet

President

Georgian Dream

United Opposition

European Georgia

Patriots Aliance

Labour Party

Lelo

Strategy Aghmashenebeli

Elisashvili- Citizens

Free Georgia

Democratic Movement

Our Georgia

Direct and Indirect Coverage

indirect direct



 

 

 
 

კომუნიკაციების კომისიის წინასაარჩევნო მედიამონიტორინგის ანგარიში 

 

5% 6%

18%

26%

8%
11%

1% 3% 2% 1%

58%

78%

83%

44%

51%

65%

67%
56% 78%

63%

77%

52%

61%
66% 69%

37%

22%

10%

56%

31%

9%

25%

33%

21%

34%

21%

47%

39%
34% 31%

G
o

ve
rn

m
en

t 
o

f 
G

eo
rg

ia

G
o

ve
rn

m
en

t 
o

f 
A

d
ja

ra

Lo
ca

l G
o

ve
rn

m
e

n
t

P
re

si
d

e
n

t

G
e

o
rg

ia
n

 D
re

am

U
n

it
ed

 O
p

p
o

si
ti

o
n

Eu
ro

p
e

an
 G

eo
rg

ia

P
at

ri
o

ts
 A

lla
in

ce

La
b

o
u

r 
P

ar
ty

Le
lo

St
ra

te
gy

 A
gh

m
as

h
en

eb
el

i

El
is

as
h

vi
li 

- 
C

it
iz

en
s

Fr
ee

 G
eo

rg
ia

D
em

o
cr

at
ic

 M
o

ve
m

en
t

O
u

r 
G

eo
rg

ia

Tone
Negative Neutral Positive



 

 

 
 

კომუნიკაციების კომისიის წინასაარჩევნო მედიამონიტორინგის ანგარიში 

 

 

37%

22%

10%

56%

31%

9%

25%

33%

21%

34%

21%

47%

39%
34% 31%

5%
6% 18%

26%

8% 11% 1% 3% 2% 1%

G
o

ve
rn

m
en

t 
o

f 
G

eo
rg

ia

G
o

ve
rn

m
en

t 
o

f 
A

d
ja

ra

Lo
ca

l G
o

ve
rn

m
e

n
t

P
re

si
d

e
n

t

G
e

o
rg

ia
n

 D
re

am

U
n

it
ed

 O
p

p
o

si
ti

o
n

Eu
ro

p
e

an
 G

eo
rg

ia

P
at

ri
o

ts
 A

lli
an

ce

La
b

o
u

r 
P

ar
ty

Le
lo

St
ra

te
gy

 A
gh

m
as

h
en

eb
el

i

El
is

as
h

vi
li 

- 
C

it
iz

en
s

Fr
ee

 G
eo

rg
ia

D
em

o
cr

at
ic

 M
o

ve
m

en
t

O
u

r 
G

eo
rg

ia

Positive and Negative Coverage

Positive Negative

Gender

Female Male



 

 

 
 

კომუნიკაციების კომისიის წინასაარჩევნო მედიამონიტორინგის ანგარიში 

PSB Adjara TV 

Newscast - Time allotted to the monitoring subjects: the Government of Adjara - 25.7% (positive - 49%, 

negative - 5%), Georgian Dream - 19.5% (positive - 40%, negative - 29%), United Opposition "Power is 

in Unity" - 18.4% (positive - 15%, negative - 28%), the Government of Georgia - 10.7% (positive - 35%, 

negative - 16%), and all other subjects - less than 10% (see the diagram). 

Qualitative assessment - The main news program of Adjara TV was diverse in terms of opinions and 

guests. Invited politicians were interviewed. However, it should be noted that during the monitoring 

period, in most cases, direct time in such a format was dedicated to the representatives of the 

Government of Adjara. 

It is noteworthy that the main news program of the channel covered the local problems, as well as 

ongoing political events. 

The problem of thorough investigation of the issue was identified in a news story aired on September 

11, at 20:00 regarding rising food prices. According to the story, the journalist clearly explains that the 

prices of 9 main products were not supposed to increased during the pandemic, although it is apparent 

that the prices of some of the products have changed. Although the monologue covered the period 

between March and May, the journalist visited the food market on September 11 to see the change in 

prices. The Minister of Agriculture of Adjara, invited as a remote guest to the program, expressed his 

critical attitude regarding the irrelevance of the above-mentioned story. 

Political programs - During the monitoring period, the political show "Free Space with Vakho 

Khuzmiashvili" covered the following political subjects as remote guests: United Opposition - "Power is 

in Unity" (three times), Strategy Aghmashenebeli (twice), Democratic Movement (once), European 

Georgia (three times), Georgian Dream (once), Alliance of Patriots (once), National Democratic Party 

(once) and Victorious Georgia (once). During the monitoring period, a representative of the political 

party visited the studio only once - it was the majoritarian candidate of  Georgian Dream in Batumi. The 

presenter of the same program and the Minister of Health of Georgia, Ekaterine Tikaradze, had a face-

to-face interview, which was covered in the same program as a recording. In a story of the talk show, 

direct time was devoted to the event of presenting the candidates of United National Movement. 

Violation of ethical norms was noticeable in the September 23 episode of the political talk show "Free 

Space with Vakho Khuzmiashvili" against the host of the show when the candidate of Victorious 

Georgia, Irakli Okruashvili, addressed him using the following unethical phrases: “I do not have time to 

speak nonsense”, “Maybe you have memory problems”, “You are interfering as if I am singing the 

polyphonous song “Mravaljamieri”. The reaction was caused by the questions about the actions taken 



 

 

 
 

კომუნიკაციების კომისიის წინასაარჩევნო მედიამონიტორინგის ანგარიში 

by the respondent when being a government official that were considered as inappropriate by the 

interviewee who left the show in protest. 

It should be noted that Adjara Public Broadcatser announced launching the program "Elections 2020" 

dedicated to election issues. During the monitoring period, only one episode was aired. The studio was 

visited only by the candidates of Lelo. It should be noted that the stated purpose of this program is to 

assist voters in making informed choices, however, in order to achieve this goal, the presenter did not 

ask critical questions that would help voters be more infomed. 

There were no debates among election subjects during the monitoring period. 

According to the weekly information of the broadcaster, no complaints about the company's 

impartiality, fairness and balance were submitted to the self-regulatory mechanism of Adjara TV.  

 

 

25.7%

19.5%
18.4%

10.7%

5.6% 5.0% 4.1%
3.0%

1.5% 1.1% 1.1% 0.8% 0.8% 0.8%
2.0%

G
o

ve
rn

m
en

t 
o

f 
A

d
ja

ra

G
e

o
rg

ia
n

 D
re

am

U
n

it
ed

 O
p

p
o

si
ti

o
n

G
o

ve
rn

m
en

t 
o

f 
G

eo
rg

ia

Eu
ro

p
e

an
 G

eo
rg

ia

Lo
ca

l G
o

ve
rn

m
e

n
t

P
at

ri
o

ts
 A

lli
an

ce

Le
lo

Fr
ee

 G
eo

rg
ia

St
ra

te
gy

 A
gh

m
as

h
en

eb
li

G
ir

ch
i

D
em

o
cr

at
ic

 M
o

ve
m

en
t

O
u

r 
G

eo
rg

ia

La
b

o
u

r 
P

ar
ty

o
th

er

PSB Adjara TV



 

 

 
 

კომუნიკაციების კომისიის წინასაარჩევნო მედიამონიტორინგის ანგარიში 

 

 

50%

30%

63%

48%

68%

60%

92%

82%

46%

60%

81%

12%

84%

44%

50%

70%

37%

52%

32%

40%

8%

18%

54%

40%

19%

88%

16%

56%

Government of Georgia

Government of Adjara

Local Government

Georgian Dream

United Opposition

European Georgia

Patriots Alliance

Labour Party

Lelo

Strategy Aghmashenebli

Girchi

Free Georgia

Democratic Movement

Our Georgia

Direct and Indirect Coverage

Indirect Direct

16%

5%

30% 29% 28%
19%

52%

22%

2%
11% 12% 13%

49%

46%

50%

31%

56%

58%

39%

61%

54%

85% 84%

12%

87%

44%

35%

49%

20%

40%

15%
24%

9%
18%

44%

3% 4%

88%

56%

G
o

ve
rn

m
en

t 
o

f
G

e
o

rg
ia

G
o

ve
rn

m
en

t 
o

f
A

d
ja

ra

Lo
ca

l
G

o
ve

rn
m

en
t

G
e

o
rg

ia
n

 D
re

am

U
n

it
ed

O
p

p
o

si
ti

o
n

Eu
ro

p
e

an
G

e
o

rg
ia

P
at

ri
o

ts
 A

lli
an

ce

La
b

o
u

r 
P

ar
ty

Le
lo

St
ra

te
gy

A
gh

m
as

h
en

e
b

e
li

G
ir

ch
i

Fr
ee

 G
eo

rg
ia

D
em

o
cr

at
ic

M
o

ve
m

en
t

O
u

r 
G

eo
rg

ia

Tone Negative Neutral Positive



 

 

 
 

კომუნიკაციების კომისიის წინასაარჩევნო მედიამონიტორინგის ანგარიში 

 

 

35%

49%

20%

40%

15%
24% 9%

18%

44%

3% 4%

88%

56%

16% 5%
30% 29% 28%

19%

52%

22% 2%
11% 12% 13%

G
o

ve
rn

m
en

t 
o

f 
G

eo
rg

ia

G
o

ve
rn

m
en

t 
o

f 
A

d
ja

ra

Lo
ca

l G
o

ve
rn

m
e

n
t

G
e

o
rg

ia
n

 D
re

am

U
n

it
ed

 O
p

p
o

si
ti

o
n

Eu
ro

p
e

an
 G

eo
rg

ia

P
at

ri
o

ts
 A

lli
an

ce

La
b

o
u

r 
P

ar
ty

Le
lo

St
ra

te
gy

 A
gh

m
as

h
en

eb
el

i

G
ir

ch
i

Fr
ee

 G
eo

rg
ia

D
em

o
cr

at
ic

 M
o

ve
m

en
t

O
u

r 
G

eo
rg

ia

Positive and Negative Coverage

Positive Negative

Gender

Female Male



 

 

 
 

კომუნიკაციების კომისიის წინასაარჩევნო მედიამონიტორინგის ანგარიში 

   Teleimedi 

Newscast - Time Allotted to monitoring subjects: Georgian Dream - 43.3% (positive - 34%, negative - 

2%), the Government of Georgia - 26.9% (positive - 43%, negative - 1%), United Opposition "Power is 

in Unity" - 18.9% (positive - 0%, negative - 77%), and all other subjects - less than 10% (see the diagram). 

Qualitative assessment - During the monitoring period, the news program "Chronicle" at 20:00 showed 

a positive attitude towards the Government and Georgian Dream and an sharply negative attitude 

towards the opposition, in particular, towards United National Movement. Most of the stories did not 

cover the opposition members who were not given the opportunity to state their position.  

Most of the news stories cover Georgian Dream and the Government more than the opposition. 

However, the channel tries to maintain a formal balance and the representatives of the opposition, 

mostly, United Opposition “Power is in Unity” and European Georgia are given an opportunity to 

express their opinions, although the stories are largely saturated with critical comparisons to the 

opposition. In some cases, balance is not maintained at all. 

For example, on September 3, the channel aired the following stories of the main news program: 

"Khaindrava Assesses the Pre-election Environment" and "Gvaramia's Harmful Fake News on Bidzina 

Ivanishvili's family", but no opposing opinion was mentioned in any of the stories. 

During the monitoring period, Georgian Dream and its leaders were widely covered in the news 

program “Chronicle” at 20:00, mostly in a positive or neutral context. The channel dedicated a lot of 

direct time to them. For example, on September 29, Tea Tsulukiani's 8-year work report was aired, to 

which the channel devoted 21 minutes and 3 seconds of prime time; On September 18, 27 minutes and 

56 seconds of the airtime were dedicated to nominating Zaza Lominadze and Ioseb Khakhalishvili as a 

mayoral and a majoritarian candidate; On September 10, 55 minutes and 47 seconds were dedicated to 

presenting to the list of the first 20 members of Georgian Dream and covering the leaders. During the 

monitoring period, representatives of other parties did not have such an opportunity in the main news 

programs. In particular, they did not have the opportunity to nominate candidates and present their 

election program to the viewers, their pre-election meetings with the population were not covered. 

During the monitoring period, Imedi TV made a series of stories about the life and future plans of 13 

Georgian Dream candidates, covering each of them in a positive context. 

Political programs - Opposition members are not invited to any of the primetime political programs on 

Imedi TV. The political shows are one-sided with no debates or discussions among election subjects on 

topical issues. 



 

 

 
 

კომუნიკაციების კომისიის წინასაარჩევნო მედიამონიტორინგის ანგარიში 

As for other topics, news related to the coronavirus pandemic is frequently covered, the stories are 

balanced and aim at informing people. 

During the monitoring period, the program "Arena" was visited by the representatives of Georgian 

Dream (four times) and the Government of Georgia (twice). 

The government officials (seven times), the representatives of Georgian Dream (twelve times), a 

representative of the Government of Adjara (once) and a representative of Free Georgia (once) appeared 

on the daily program "Daily Chronicle ". 

During the monitoring period, representatives of the opposition were not invited to the political and 

entertainment programs of Imedi TV, except one case, on September 25, Kakha Kukava was the second 

guest on “Daily Chronicle”. He was allotted little time to express his opinion and was strongly opposed 

by the presenter that has never happened to any representative of  Georgian Dream and the 

Government. 

During the monitoring period, the program "Open Airtime" was visited by the representatives of the 

Georgian Dream (six times). 

During the monitoring period, the program "Real Numbers" was visited by Georgian Dream (seven 

times) and the Government of Georgia (twice). 

On September 17, the Minister of Regional Development and Infrastructure of Georgia was a guest of 

the program "Real Numbers". The presenter openly praised the work of the Minister. The program aired 

three extensive pre-prepared image stories. 

The presenter said: "Unfortunately or fortunately, I have to confess to you Ms. Maya that we have a lot 

of data and this data is, of course, all positive. Just the format of the show does not allow us to cover it 

and tell the viewers about this positive information". Throughout the program, the presenter used 

diagrams about the work done by the Ministry and said: "Ms. Maya, this is very impressive, how did you 

manage to make such an impressive intensification?" It is noteworthy that an expert was invited to the 

show who opposed the Minister. However, in many cases, the presenter himself was arguing with an 

expert. It should be noted that the expert was given an opportunity to oppose them. 

The program "Week of Imedi" dedicated its airtime to Georgian Dream (four times), United Opposition 

"Power is in Unity" (four times), the Government of Georgia (four times), European Georgia (twice), 

Free Georgia (twice), Alliance of Patriots (Twice), Strategy Aghmashenebeli (twice), Labor Party 

(twice), Democratic Movement (once), Lelo (once) and Girchi (once). 



 

 

 
 

კომუნიკაციების კომისიის წინასაარჩევნო მედიამონიტორინგის ანგარიში 

During the monitoring period, the representatives of Georgian Dream were invited to the news program 

"Chronicle with Tea Sichinava" (twice). 

During the monitoring period, election subjects were invited to the entertainment programs. The 

program "Morning of Imedi" covered Georgian Dream (once). Georgian Dream made an appearance on 

“the Night Show” (three times). The program "Sport on Imedi" invited a representative of Georgian 

Dream as a guest (once). 

According to the weekly information of the broadcaster, no complaints about the company's 

impartiality, fairness and balance were submitted to the self-regulatory mechanism of Imedi TV.  

 

 

 

43.3%

26.9%

18.9%

2.9% 2.6%
1.0% 1.0% 0.6% 0.5% 0.4% 0.4% 1.4%

G
e

o
rg

ia
n

 D
re

am

G
o

ve
rn

m
en

t 
o

f 
G

eo
rg

ia

U
n

it
ed

 O
p

p
o

si
ti

o
n

Eu
ro

p
e

an
 G

eo
rg

ia

Lo
ca

l G
o

ve
rn

m
e

n
t

Le
lo

G
o

ve
rn

m
en

t 
o

f 
A

d
ja

ra

La
b

o
u

r 
P

ar
ty

St
ra

te
gy

 A
gh

m
as

h
en

eb
li

P
re

si
d

e
n

t

P
at

ri
o

ts
 A

lli
an

ce

o
th

er

Imedi



 

 

 
 

კომუნიკაციების კომისიის წინასაარჩევნო მედიამონიტორინგის ანგარიში 

 

 

40%

12%

66%

100%

43%

88%

70%

88%

83%

85%

37%

60%

88%

34%

0%

57%

12%

30%

12%

17%

15%

63%

Government of Georgia

Government of Adjara

Local Government

President

Georgian Dream

United Opposition

European Georgia

Patriots Alliance

Labour Party

Lelo

Strategy Aghmashenebli

Direct and Indirect Coverage

Indirect Direct

1% 1% 1% 2%

77%

46%

79%

66%

79%

6%

56%

100%

87%

99%

64%

23%

53%

21%

34%

21%

94%

43%

12%

34%

1%

G
o

ve
rn

m
en

t 
o

f
G

e
o

rg
ia

G
o

ve
rn

m
en

t 
o

f
A

d
ja

ra

Lo
ca

l
G

o
ve

rn
m

en
t

P
re

si
d

e
n

t

G
e

o
rg

ia
n

D
re

am

U
n

it
ed

O
p

p
o

si
ti

o
n

Eu
ro

p
e

an
G

e
o

rg
ia

P
at

ri
o

ts
A

lli
an

ce

La
b

o
u

r 
P

ar
ty

Le
lo

St
ra

te
gy

A
gh

m
as

h
en

e
b

li

Tone Negative Neutral Positive



 

 

 
 

კომუნიკაციების კომისიის წინასაარჩევნო მედიამონიტორინგის ანგარიში 

 

 

 

43%
12% 34%

1%
1% 1% 2%

77%

46%

79%
66%

79%

6%

G
o

ve
rn

m
en

t 
o

f 
G

eo
rg

ia

Lo
ca

l G
o

ve
rn

m
e

n
t

G
e

o
rg

ia
n

 D
re

am

U
n

it
ed

 O
p

p
o

si
ti

o
n

Eu
ro

p
e

an
 G

eo
rg

ia

P
at

ri
o

ts
 A

lli
an

ce

La
b

o
u

r 
P

ar
ty

Le
lo

St
ra

te
gy

 A
gh

m
as

h
en

eb
li

Positive and Negative Coverage

Positive Negative

Gender

Female Male



 

 

 
 

კომუნიკაციების კომისიის წინასაარჩევნო მედიამონიტორინგის ანგარიში 

Rustavi 2 

Newscast - Time allotted to the monitoring subjects: Georgian Dream - 25.6% (positive - 32%, negative 

- 12%), United Opposition "Power is in Unity" - 21.6% (positive - 14%, negative - 32%), the Government 

of Georgia - 15.4% (positive - 32%, negative - 5%), and all other subjects - less than 10% (see the 

diagram). 

Qualitative assessment – On Rustavi 2, the main news program of the day "Courier" was monitored 

during the period. Journalists reported on ongoing events in accordance with ethical standards in most 

cases. 

The presenter was sometimes ironical to the opposition members and called some of the election subjects 

"wandering politicians". Presenter also referred to Alliance of Patriots as "the party of the vice-speaker 

pilgriming to the occupiers" and sniffed at the Republicans' frequent changes of principles. 

For example, on September 1, the topic of one of the stories was the Russian connections of Alliance of 

Patriots: “The Audit Office has officially launched an investigation on the transparency of the funding 

sources of Alliance of Patriots. It is likely that after publishing the report of the agency, it will become 

known how the party of the vice-speaker pilgriming to the occupiers can be assessed". 

September 2: "Politicians wandering from one camp to another, majoritarian candidates, who until 

recently were a part of the ruling team, are now becoming the faces of the former ruling party. In 

general, in the country a specific type of politicians has already formed for whom the main thing is not 

the party value, but the mandate of the MP. " 

In some cases, "Courier" disturbed the quantitative balance in favor of the ruling force. On September 

1, in one of the stories, the main topic of which was "Saakashvili's Apology", we could see 3 respondents 

from the ruling party, 2 from the Government, and only 1 respondent from United Opposition "Power 

is in Unity". On September 14, while covering the NDI survey, 4 out of 8 respondents were members of 

Georgian Dream. 

While covering the incidents in Bolnisi and Marneuli on September 28-29, despite the fact that the 

incidents had not been investigated, only mutual accusations were heard from both sides, the journalist's 

texts left the impression that Georgian Dream was the only victim: "the traces of bats and stones are still 

visible on the activists of the ruling party but United National Movement claims that they were attacked 

by Georgian Dream"; "United National Movement and Georgian Dream accuse each other of 

provocation, although a representative of the ruling party has suffered physical injuries." 

 



 

 

 
 

კომუნიკაციების კომისიის წინასაარჩევნო მედიამონიტორინგის ანგარიში 

Political programs - During the monitoring period, “Daily Courier” was visited by representatives of 

Georgian Dream (twenty times), the Government (eleven times), United Opposition “Power is in Unity” 

(fifteen times), European Georgia (ten times), the local Government (twice), the Government of Adjara 

(once), Victorious Georgia (once), Girchi (once), Democratic Movement (once), Free Georgia (once), 

Conservative Party (once), Labor Party (twice), Lelo (twice), Aleko Elisashvili - Citizens (twice), 

Alliance of Patriots (twice), Strategy Aghmashenebeli (four times) and Solidarity Alliance (three times). 

The following monitoring subjects were invited to “Night Courier”: Georgian Dream (four times), the 

Government (once), European Georgia (four times), United Opposition “Power is in Unity” (four times), 

Strategy Aghmashenebeli (twice), Democratic Movement (once), Free Georgia (once), Conservative 

Party (once), Lelo (once), Alliance of Patriots (once) and Aleko Elisashvili - Citizens (once). 

During the monitoring period, Rustavi 2 offered its viewers only one political program “Night Courier” 

in its primetimethat was mainly saturated with critical questions and analysis, although, in some cases, 

the viewers received superficial information. 

On September 4, the presenter did not allow the leader of Alliance of Patriots, Irma Inashvili to blatantly 

spread the fake news published on one of the websites, checked the date of creation of the media source 

and urged the respondent not to mislead the viewers with the newly created, non-authoritative 

publication and a website of the country (Venezuela) that is “known for its serious problems of freedom 

of speech“. 

It should be noted that the presenter was also critical towards the representatives of the ruling party. 

On September 25, Irakli Kobakhidze, the executive secretary of Georgian Dream had to recollect 

unfulfilled promises and past statements, as well as talk about the devaluation of the national currency. 

During the discussion, the presenter asked a number of relevant questions: "Georgian Dream promised 

us 200,000 new jobs in 2016, if we summarize the data of 2016 and 2019, based on the Geostat, instead 

of 200,000 new jobs, we got minus 27,100 ones". 

"When the currency starts depreciating pensioners are the most vunerable. Almost every second 

pensioner in Georgia has a pension loan with the interest rate of 31%. For example, if they buy an item 

for 500 GEL, it means that they have to pay 30% more than the actual price, which means that they 

have to pay almost 70% of their monthly pension. Is Natia Turnava an effective Minister of Economy 

for these people? ” 

There were different cases as well, for example, on September 22, during a conversation with Mamuka 

Mdinaradze, the deputy speaker of the Georgian Parliament and a member of Georgian Dream, the 

journalist raised the issue of "increasing funding for the Patriarchate", however, when Mamuka 



 

 

 
 

კომუნიკაციების კომისიის წინასაარჩევნო მედიამონიტორინგის ანგარიში 

Mdinaradze replied that “the funding has not been increased”, the journalist had no information on how 

much the patriarchate is funded. 

It should be noted that the representatives of some of the parties invited to the program, for example,  

Aleko Elisashvili and Kakha Kukava, had to speak about and evaluate other parties instead of their 

election promises and programs.  

"I will be thankful if you ask me what I am going to do, why I created a political party, what I can do 

for Saburtalo" - Aleko Elisashvili told the presenter. 

Entertainment programs - During the reporting period, election subjects also appeared on entertainment 

programs. "Good Morning, Georgia" was visited by the representatives of Strategy Aghmashenebeli 

(once), Georgian Dream (once) and Movement for People (once). 

The representatives of Georgian Dream (once), Strategy Aghmashenebeli (once), United Opposition 

"Power is in Unity" (once) and European Georgia (once) appeared on “Nika Arabidze's Show”. 

"Secret Envelope" was visited by one election subject, a representative of Strategy Aghmashenebeli 

(once). 

According to the weekly information of the broadcaster, no complaints about the company's 

impartiality, fairness and balance were submitted to the self-regulatory mechanism of Rustavi 2. 

 

25.6%

21.6%

15.4%

8.5%

4.6% 4.5%
2.9% 2.7% 2.4% 2.2% 2.0% 1.9% 0.9% 0.8%

4.0%

G
e

o
rg

ia
n

 D
re

am

U
n

it
ed

 O
p

p
o

si
ti

o
n

G
o

ve
rn

m
en

t 
o

f 
G

eo
rg

ia

Eu
ro

p
e

an
 G

eo
rg

ia

P
at

ri
o

ts
 A

lli
an

ce

Le
lo

O
u

r 
G

eo
rg

ia

St
ra

te
gy

 A
gh

m
as

h
en

eb
el

i

La
b

o
u

r 
P

ar
ty

Lo
ca

l G
o

ve
rn

m
e

n
t

D
em

o
cr

at
ic

 M
o

ve
m

en
t

G
ir

ch
i

Fr
ee

 G
eo

rg
ia

El
is

as
h

vi
li 

- 
C

it
iz

en
s

o
th

er

Rustavi 2



 

 

 
 

კომუნიკაციების კომისიის წინასაარჩევნო მედიამონიტორინგის ანგარიში 

 

 

52%

38%

52%

65%

49%

70%

50%

50%

57%

70%

47%

52%

42%

42%

48%

62%

48%

35%

51%

30%

50%

50%

43%

30%

53%

48%

58%

58%

Government of Georgia

Local Government

Georgian Dream

United Opposition

European Georgia

Patriots Alliance

Labour Party

Lelo

Strategy Aghmashenebeli

Girchi

Elisashvili - Citizens

Free Georgia

Democratic Movement

Our Georgia

Direct and Indirect Coverage

Indirect Direct

5%
11% 12%

32%

5%

28%

2% 4% 1%

14%
3% 3%

63%

75%

56%

55%

80%

64%

77%
78%

79%

82%

66%
68%

87%
87%

32%

14%

32%

14% 15%
8%

21% 17% 21%

4%

34%
28%

10% 13%

G
o

ve
rn

m
en

t 
o

f
G

e
o

rg
ia

Lo
ca

l
G

o
ve

rn
m

en
t

G
e

o
rg

ia
n

 D
re

am

U
n

it
ed

O
p

p
o

si
ti

o
n

Eu
ro

p
e

an
G

e
o

rg
ia

P
at

ri
o

ts
 A

lli
an

ce

La
b

o
u

r 
P

ar
ty

Le
lo

St
ra

te
gy

A
gh

m
as

h
en

e
b

e
li

G
ir

ch
i

El
is

as
h

vi
li 

-
C

it
iz

e
n

s

Fr
ee

 G
eo

rg
ia

D
em

o
cr

at
ic

M
o

ve
m

en
t

O
u

r 
G

eo
rg

ia

Tone Negative Neutral Positive



 

 

 
 

კომუნიკაციების კომისიის წინასაარჩევნო მედიამონიტორინგის ანგარიში 

 

 

 

 

32%

14%

32%

14% 15%
8%

21%
17%

21%

4%

34%

10% 10% 13%

5%
11% 12%

32%

5%

28%

2% 4%
1% 14% 3% 3%

G
o

ve
rn

m
en

t 
o

f 
G

eo
rg

ia

Lo
ca

l G
o

ve
rn

m
e

n
t

G
e

o
rg

ia
n

 D
re

am

U
n

it
ed

 O
p

p
o

si
ti

o
n

s

Eu
ro

p
e

an
 G

eo
rg

ia

P
at

ri
o

ts
 A

lli
an

ce

La
b

o
u

r 
P

ar
ty

Le
lo

St
ra

te
gy

 A
gh

m
as

h
en

eb
el

i

G
ir

ch
i

El
is

as
h

vi
li 

- 
C

it
iz

en
s

Fr
ee

 G
eo

rg
ia

D
em

o
cr

at
ic

 M
o

ve
m

en
t

O
u

r 
G

eo
rg

ia

Positive and Negative Coverage

Positive Negative

Gender

Female Male



 

 

 
 

კომუნიკაციების კომისიის წინასაარჩევნო მედიამონიტორინგის ანგარიში 

TV Pirveli 

Newscast - Time allotted to the monitoring subjects: Georgian Dream - 37.7% (positive - 16%, negative 

- 48%), United Opposition "Power is in Unity" - 22.9% (positive - 2%, negative - 20%), the Government 

of Georgia - 12.1% (positive - 2%, negative - 40%), and all other subjects - less than 10% (see the 

diagram). 

Qualitative assessment - Observations of the news programs have shown that Pirveli TV is sharply 

negative towards the Government and the ruling party. 

The channel tries to maintain a balance in favour of the opposition political parties, although the 

situation is different in the case of covering the ruling party and the Government. 

The election issues were mainly reported by live coverage of the meeting or the nomination of 

candidates. Meetings of the candidates with the society and other election activities were broadcasted 

only in fragments in the main news program. 

The channel frequently covered the political activities of specific election subjects - United Opposition 

"Power is in Unity", European Georgia, Strategy Aghmashenebeli and Lelo. The broadcaster did not try 

to maintain balance when covering the election campaigns despite the large number of parties and 

candidates running in the elections, which indicates a selective approach of the broadcaster and 

disregard for the interests of other political parties. All the above-mentioned prevents voters from 

receiving comprehensive information and making an informed choice on the election day. 

On September 9, at 20:37, the main news program of Pirveli TV aired the story "Cleaning at Schools -

Principals Fired". 

"Georgian Dream has started implementing a well-tried plan again before the elections. All school 

principals who are not supporters of the ruling party have been fired. Only those whose loyalty was not 

doubtful retained their positions.We are talking about more than 1400 educational institutions”(the 

presenter's monologue). 

The presenter of the program openly accused Georgian Dream of firing the principals, but the accusation 

was not substantiated by the relevant evidence and the story did not contain evidence of the illegal 

dismissal of the school principals. The journalist used the comment of an education expert to substantiate 

the accusation and assess the illegal activities of the ruling party, although Mariam Raminashvili, 

presented by the channel as an education expert, is a member of European Georgia and, therefore, her 

comment could not be impartial. 



 

 

 
 

კომუნიკაციების კომისიის წინასაარჩევნო მედიამონიტორინგის ანგარიში 

The story did not cover the position of Georgian Dream during the accusations and, at the same time, 

there was no attempt to obtain a response. It should be noted that the news about the activities of the 

Government is mainly covered in a negative tone. 

Pirveli TV offered its viewers "exclusive" details of high-profile criminal cases, where ethical standards 

were often violated and the opposing positions was not presented. The main tendency was to cover the 

hidden business interests of the government officials and materials exposing corruption, which was 

accompanied by a violation of ethical principles. Coverage of events was often one-sided, but the 

channel names the boycott of Georgian Dream as the reason. 

It was apparent that Pirveli TV put emphasis on the unsuccessful activities of the Ministry of Internal 

Affairs and the connections of the participants of the unsolved cases with Georgian Dream when aring 

the main news program. The journalistic materials are presented in such a way as to give the impression 

that Georgian Dream, Bidzina Ivanishvili and his associates are hidden behind any illegal action. The 

stories focus on violence by the authorities, which is often based on assumptions and is not supported 

by facts. 

For example: “Elections and vicious practices again. Even after years, the Government does not refuse 

to blackmail its citizens with personal life footage and thus to try to score political points” - the journalist 

said in a monologue of the news program aired on September 7, despite the fact that the disseminator 

of the information about the blackmail only expressed suspicion that Georgian Dream was behind the 

crime. 

Sometimes important information was not covered. For example, On September 15, at 20:30, the main 

news program of Pirveli TV aired the story "The European Parliament: Ivanishvili is a Threat to 

Democracy" that covered only the part of the report of the European Parliament report that contained 

recommendations to the Government. The journalist used the statements of the MEPs who are always 

critical towards the Georgian Government and Bidzina Ivanishvili in the story. The story did not provide 

the viewers with complete and extensive information about the content of the report of the European 

Parliament and gave the impression that it only contained negative assessment of the activities of the 

Government. It should be noted that various media outlets and agencies have reported that, in addition 

to the recommendation part, the European Parliament acknowledges the progress made by Georgia in 

implementing comprehensive reforms and welcomes the results achieved by the country in dealing with 

the Covid-19 crisis. 

Political programs – Pirveli TV airs discussion and political programs everyday. In most cases, the topic 

of discussion was ongoing events in the country and mutual accusations of the politicians. As for the 



 

 

 
 

კომუნიკაციების კომისიის წინასაარჩევნო მედიამონიტორინგის ანგარიში 

election topics, the voters mainly listened to the general promises and not the analysis of the fulfillment 

of the promises made by the candidates. Independent experts did not participate in the programs. 

It is noticeable that the presenters and authors’ attitude towards specific opposition candidates is very 

positive. In many cases, they give respondents, who critical of the Government, the opportunity to 

accuse the Government and the ruling party without evidence and opposing opinions. 

During the monitoring period, the program "Nodar Meladze's Saturday" aired stories about the following 

political parties: Georgian Dream (eleven times), United Opposition "Power is in Unity" (three times), 

Alliance of Patriots (once), Lelo (once), Social - Democratic Movement (once). In addition, 5 stories 

dedicated to the Government were aired. 

The program "Nodar Meladze’s Saturday" often airs manipulative stories prepared in violation of ethical 

standards. The stories are mainly dedicated to exposing corruption of the members of Georgian Dream 

and Bidzina Ivanishvili's entourage and their Russian connections. Stories are often built on suspicions 

and assumptions made by the author of the program and journalists, allegations are not based on 

evidence, and events are covered unilaterally.  In order to enhance the special significance of the news 

stories and the dramatization of the events, the noisy announcement during the broadcast is often used, 

accompanied by specially selected dramatic music. There are cases when the presenters of the program 

show support for the opposition majoritarian candidates during a live broadcast. 

Pirveli TV aired the news story "Marijuana Business in South America" on September 19. In the program 

announcement, Nodar Meladze speaks about the fact that "after Bidzina Ivanishvili's plan to cultivate 

marijuana in Georgia failed, his team moved to Uruguay, spent a lot of millions and now expects to 

harvest 40 tons of cannabis". 

The journalist notes that the information about the investors and owners of the company is unknown 

and tries to confirm his doubts "whether Bidzina Ivanishvili is behind this multi-million dolar business". 

Before the story was aired, the company "Pharmin" spread information about the only investor of the 

company Temur Ugulava, which was not mentioned in the program by the journalist. It is obvious that 

the journalist manipulated Bidzina Ivanishvili's interests with the cannabis industry and tried to 

convince the audience of Ivanishvili's connection to the multi-million dollar marijuana business, while 

a statement was made by the real owner before the show aired. 

The principle of accuracy of information was violated when airing the program and the deliberate 

distortion of facts was obvious.  



 

 

 
 

კომუნიკაციების კომისიის წინასაარჩევნო მედიამონიტორინგის ანგარიში 

"Inga Grigolia’s Reaction" was visited by the following political parties: "European Georgia" (seven 

times), the United Opposition "Power is in Unity" (seven times), "Lelo" (five times), "Girchi" (once), 

Victorious Georgia (three times), Strategy Aghmashenebeli (Three times), Labor Party (four times), 

Alliance of Patriots (twice), Democratic Movement (once), Free Georgia (once), Movement for People 

(twice), Party for Justice (once), Solidarity Alliance (twice) and Tribune (once). 

In the same program, debates took place among the representatives of the following political parties: 

Solidarity Alliance, Strategy Aghmashenebeli, European Georgia, Lelo, United Opposition "Power is in 

Unity", Free Georgia, Labor Party, Movement for the People and Victorious Georgia. 

During the monitoring period, the program "Public Policy" was visited by European Georgia (five times), 

the United Opposition "Power is in Unity" (four times), Lelo (four times), Girchi (three times), 

Victorious Georgia (once), Strategy Aghmashenebeli (twice), Labor Party (once), Alliance of Patriots 

(twice), Democratic Movement (once), Free Georgia (twice), Solidarity Alliance (once), Free Democrats 

(once), Conservative Party (once), Party for Justice (once), Aleko Elisashvili - Citizens (once), 

Movement for Social Justice (once) and an independent candidate - Bidzina Gegidze (once). 

During the monitoring period, in the programs "Public Policy" and "Inga Grigolia's Reaction", when the 

opposing parties were also invited, the heated discussion turned into insults several times. 

In several programs, open support was expressed to the opposition candidates. During coverage of Elene 

Khoshtaria as a remote guest in the program "Reaction" on September 17, Inga Grigolia stated: 

"If I were a voter in Vake, I would vote for you. I am the author of the program and I will definitely 

give myself the right to say it for various reasons. I will not start listing these reasons now, I would just 

be happy to see you in the Parliament of Georgia. I'm so sorry that I'm not a voter in Vake. I'm telling 

you this honestly, I'm telling you this directly". Inga Grigolia violated the requirement of Code of 

Conduct for Broadcasters that a presenter of a copyrighted program shall not use their position to spread 

their own opinion in a way that could violate the impartiality of a program. 

Violation of the requirements of the Code of Conduct for Broadcasters was observed when airing the 

program "Political Friday" on September 25. Eka Mishveladze addressed Nanuka Zhorzholiani: "Nanuka, 

I am sure you will win, because if I were a voter in that region now, I would definitely vote for her as 

she is such a reliable, trustworthy person, and a celebrity, and I think it will be very difficult to compete 

with her". 

The political program "Political Friday" was visited by European Georgia (once), United Opposition 

"Power is in Unity" (six times), Lelo (twice), The Green Party of Georgia (once), Strategy 



 

 

 
 

კომუნიკაციების კომისიის წინასაარჩევნო მედიამონიტორინგის ანგარიში 

Aghmashenebeli (once), Tribune (once), Conservative Party (once), Party for Justice (once) and an 

independent candidate - Bidzina Gegidze (once). 

The program "Daily News" that is aired three times a day, invited the following political parties to be 

the guests: European Georgia (forty-six times), United Opposition "Power is in Unity" (sixty-eight 

times), Lelo (thirty times), Girchi (nine times), Strategy Aghmashenebeli (Fifteen times), Labor Party 

(nine times), Allianceof Patriots (twice), Democratic Movement (nine times), Free Georgia (once), 

Solidarity Alliance (eight times), Conservative Party (once), Party for Justice (six times), Victorious 

Georgia (four times), Serve Georgia (three times), Democratic Movement (once), Tamaz Mechiauri for 

"United Georgia" (three times), Aleko Elisashvili - Citizens (Four times), Movement for People (twice), 

The Green Party of Georgian (once), independent candidates Bidzina Gegidze (once) and Tamar 

Makashvili (once). 

The program "First Line" was visited by Victorious Georgia (once), European Georgia (twice), United 

Opposition "Power is in Unity" (eight times), Lelo (twice), Party for Justice (once) and an independent 

candidate - Bidzina Gegidze (once). 

 According to the weekly information of the broadcaster, no complaints about the company's 

impartiality, fairness and balance were submitted to the self-regulatory mechanism of Pirveli TV. 

 

37.7%

22.9%

12.1%

7.9%

3.8% 3.8%
2.1% 1.5% 1.3% 1.3% 1.0% 1.0% 0.8%

2.8%

G
e

o
rg

ia
n

 D
re

am

U
n

it
ed

 O
p

p
o

si
ti

o
n

G
o

ve
rn

m
en

t 
o

f 
G

eo
rg

ia

Eu
ro

p
e

an
 G

eo
rg

ia

St
ra

te
gy

 A
gh

m
as

h
en

eb
el

i

Le
lo

P
at

ri
o

ts
 A

lli
an

ce

La
b

o
u

r 
P

ar
ty

Lo
ca

l G
o

ve
rn

m
e

n
t

G
ir

ch
i

D
em

o
cr

at
ic

 M
o

ve
m

en
t

G
e

o
rg

ia
n

 M
ar

ch

Ek
a 

B
e

se
lia

 -
 F

o
r 

Ju
st

ic
e

o
th

er

TV Pirveli



 

 

 
 

კომუნიკაციების კომისიის წინასაარჩევნო მედიამონიტორინგის ანგარიში 

 

 

80%

83%

73%

65%

52%

80%

45%

38%

54%

61%

12%

7%

20%

17%

27%

35%

48%

20%

55%

62%

46%

39%

88%

93%

11%

Government of Georgia

Local Government

Georgian Dream

United Opposition

European Georgia

Patriots Alliance

Labour Party

Lelo

Strategy Aghmashenebeli

Girchi

Democratic Movement

Eka Beselia - For Justice

Georgian March

Direct and Indirect Coverage

Indirect Direct

40%

58%
48%

20% 20%

50%

2%
12%

22%

1%

87%

58%

42%

36%

78% 76%

39%

89% 96%
82%

78%

89%

99%

13%

2%

16%

2% 5%
11% 9%

3% 6%
11%

G
o

ve
rn

m
en

t 
o

f
G

e
o

rg
ia

Lo
ca

l
G

o
ve

rn
m

en
t

G
e

o
rg

ia
n

 D
re

am

U
n

it
ed

O
p

p
o

si
ti

o
n

Eu
ro

p
e

an
G

e
o

rg
ia

P
at

ri
o

ts
 A

lli
an

ce

La
b

o
u

r 
P

ar
ty

Le
lo

St
ra

te
gy

A
gh

m
as

h
en

e
b

e
li

G
ir

ch
i

D
em

o
cr

at
ic

M
o

ve
m

en
t

Ek
a 

B
e

se
lia

 -
 F

o
r

Ju
st

ic
e

G
e

o
rg

ia
n

 M
ar

ch

Tone Negative Neutral Positive



 

 

 
 

კომუნიკაციების კომისიის წინასაარჩევნო მედიამონიტორინგის ანგარიში 

 

 

 

2% 16% 2% 5%
11%

6%

40%

58%
48%

20% 20%

50%

12% 22%

87%

G
o

ve
rn

m
en

t 
o

f 
G

eo
rg

ia

Lo
ca

l G
o

ve
rn

m
e

n
t

G
e

o
rg

ia
n

 M
ar

ch

U
n

it
ed

 O
p

p
o

si
ti

o
n

Eu
ro

p
e

an
 G

eo
rg

ia

P
at

ri
o

ts
 A

lli
an

ce

St
ra

te
gy

 A
gh

m
as

h
en

eb
el

i

G
ir

ch
i

G
e

o
rg

ia
n

 M
ar

ch

Positive and Negative Coverage

Gender

Female Male



 

 

 
 

კომუნიკაციების კომისიის წინასაარჩევნო მედიამონიტორინგის ანგარიში 

Mtavari TV 

Newscast - Time allotted to monitoring subjects: United Opposition "Power is in Unity" - 37.6% (positive 

- 21%, negative - 3%), Georgian Dream - 32.1% (positive - 1%, negative - 62%), the Georgian 

Government - 10.5% (positive - 0%, negative - 37%), and all other subjects - less than 10% (see the 

diagram). 

Qualitative assessment – The television presenters and journalists of all types of programs openly declare 

their political views and have a sharply negative attitude towards the ruling party and several other 

political parties.  

The representatives of the ruling party refuse to appear on Mtavari TV, thus the positions of the 

representatives of the ruling party and the Government officials are not covered in the programs. The 

journalists of the channel do not try to balance the information or the statements made by other 

politicians, and give one-sided and biased information to the viewers. 

The ruling party is systematically referred to as a party pursuing Russia's interests. The ruling party was 

mentioned in a negative context even when the issue concerned another election subject (22.09 - 

Georgian March that is an ally of Georgian Dream receives instructions from Russia). Apart from the 

Georgian Dream, another unacceptable political subject to the channel is Alliance of Patriots. The 

frequency of covering Bidzina Ivanishvili, the chairman of Georgian Dream in a negative context is very 

high. The presenters and journalists assess him very negatively and try to discredit him and the ruling 

party. For example, in "Mtavari on Saturday", on September 5, 4 out of 9 stories being unequivocally 

negative were directly dedicated to Bidzina Ivanishvili. The stories were built on the opinions of 

journalists and no proper evidence was presented. 

The news presenters use the following expressions when announcing stories: "Dream is in hysteria", 

"crash", etc. Other leaders of the ruling party and the Government are also the subjects of negative 

evaluations and epithets of the presenters and journalists. Mentioning their names is often irrelevant 

and not related to specific information at all. 

The news programs cover the facts that are hardly investigated and the whole story is based on the sharp 

assessments of political opponents and the opinions of experts who are directly or indirectly related to 

any opposition party. For example, "Construction of Namakhvani HPP" (23.09.2020);  "Dream MPs 

Being Gombeen Men"(25.09.2020) were based only on the statements of the representative of Lelo while 

the facts had not been investigated; 



 

 

 
 

კომუნიკაციების კომისიის წინასაარჩევნო მედიამონიტორინგის ანგარიში 

Coverage of the pandemic was irrelevant to the situation and sharply biased. Representatives of specific 

parties were mainly invited to discuss the issue. The situation was assessed as catastrophic, hopeless, 

collapsed, which may contribute to sowing panic among the population. 

Important information was deliberately omitted in the main news programs. For example: an important 

report by the US State Department assessing the progress and the activities of the Government 

positively, a statement by the President of Azerbaijan regarding the spread of misinformation, as if 

Armenia was receiving weapons through Georgia, the Prime Minister's visit to Brussels, during which 

meetings were held with the leadership of NATO and the European Union. 

 

The representatives of United Opposition “Power is in Unity” were most often invited to the public-

political programs in September. The attitude of all journalists of the channel was positive or neutral, 

no critical questions were asked and no attempt was made by the presenters to clarify the guests’ views, 

or the unconfirmed facts provided by them. 

Political programs - During the monitoring period, the representatives of the following election subjects 

visited "Guest of the Day": United Opposition "Power is in Unity" (thirty-three times); European Georgia 

(fifteen times); Lelo (eleven times); Tribune (once); Party for Justice (once), Solidarity Alliance (once), 

Serve Georgia (once) and Aleko Elisashvili – Citizens (once). 

"Mtavari at Night" was visited by the representatives of the following election subjects: United 

Opposition "Power is in Unity" (seven times), European Georgia (five times), Lelo (once), Aleko 

Elisashvili - Citizens (once), Strategy Aghmashenebeli (twice) and Girchi (once). 

"Main Accents" was visited by United Opposition "Power is in Unity" (four times), European Georgia 

(once), Lelo (once), Labor Party (once), Girchi (once) and Strategy Aghmashenebeli (once). 

The presenter of the program, who is also the founder and CEO of the channel, often uses obscene talk 

and shows a highly negative attitude towards the ruling party when being on the air. His monologues 

are saturated with hate speech. For example, he uses such terms as "homeless", "illiterate", "dick" 

(20.09.20, 27.09.20). In the episode aired on September 27, the presenter even mentioned term 

“Motherf****r” several times.  

During the moitoring period, the representatives of the following election subjects appeared on the 

program "Main Debates": United Opposition "Power is in Unity" (six times); European Georgia (four 

times); Lelo (twice); Girchi (once); Strategy Aghmashenebeli (once); Democratic Movement (once); 

Victorious Georgia (twice); Labor Party (once) and Aleko Elisashvili - Citizens (once). 

 



 

 

 
 

კომუნიკაციების კომისიის წინასაარჩევნო მედიამონიტორინგის ანგარიში 

"Main Debates" have been aired on the channel since September 12 (once a week); Representatives of 

different parties are presented in the studio and discuss ongoing political events. The host mentioned in 

the very first program that the ruling party Georgian Dream refuses to cooperate with critical media. 

In the same program, debates took place among the following political parties: 

1) United Opposition "Power is in Unity" (the representatives of United National Movement and 

Republicans) and European Georgia; 

2) Labor Party, United Opposition "Power is in Unity", European Georgia, Strategy Aghmashenebeli, 

Democratic Movement, Victorious Georgia, Lelo and Girchi; 

3) United Opposition "Power is in Unity" and European Georgia; 

4) Aleko Elisashvili - Citizens, Lelo and Victorious Georgia. 

The Sunday social-analytical program "Post Factum" was added two parts for the pre-election period: 

"Majoritarian Candidates for Constituencies" and "Questions and Answers". 

In September the program dedicated the airtime to the following subjects: United Opposition "Power is 

in Unity" (four times); Lelo (four times); Strategy Aghmashenebeli (once); Tribune (once); European 

Georgia (once); Party for Justice (twice); Our Georgia (twice); Aleko Elisashvili - Citizens (once); Girchi 

(once) and Labor Party (once). 

 When covering Georgian Dream candidates (majoritarians for Isani), the broadcaster used a black 

background because Georgian Dream candidates refused to be interviewed. Then this practice changed 

and the broadcaster showed billboards with the images of Georgian Dream candidates. The fact that the 

candidate of United Opposition “Power is in Unity” is allotted a large amount of time when covering 

the candidates is noticeable (for example, in case of the majoritarians for Isani, and the majoritarian for 

Tskaltubo). 

On September 5, the program "Mtavari on Saturday" aired a story about the criminal authority Mindia 

Lavasoghli. The broadcaster claimed that according to its "source", Mindia Lavasoghli was brought to 

Georgia from Minsk by a special flight, however, no evidence was presented to the viewers. None of the 

respondents confirmed the fact, on the contrary, close friends and relatives said that the information 

was incorrect and that Mindia Lavasogli was still in Minsk. At the end of the story, a representative of 

the opposition party suggested that the Government needed criminal authorities for the elections, and 

the journalist concluded the story with the following words: "Apparently Bidzina Ivanishvili has already 

decided which cities he wants to hand over to criminal authorities." 



 

 

 
 

კომუნიკაციების კომისიის წინასაარჩევნო მედიამონიტორინგის ანგარიში 

During the monitoring period, election subjects appeared on the entertainment programs. The program 

"Only with Lela" was visited by a representative of United Opposition "Power is in Unity" (once). The 

program "The Vano’s Show" invited representaives of United Opposition "Power is in Unity" (twice) 

and Lelo (once). A representative of "Power is in Unity" appeared on “Peppers” (once). The show "Main 

Boys" invited the leader of Girchi as a guest (once). 

During the monitoring period, the channel aired the publicistic film "Anatomy of Misha's Persecution" 

in which the authors claim that the allegations leveled against the Prime Ministerial candidate of  United 

Opposition "Power is in Unity" are absurd. One of the authors of the film was later included in the 

electoral list of United Opposition "Power is in Unity".  

No complaints about the company's impartiality, fairness and balance were submitted to the self-

regulatory mechanism of Main Channel. 

 

 

37.6%

32.1%

10.5%

6.2%

3.1% 2.3% 2.3%
1.2% 1.2% 0.9% 0.7% 0.6% 1.2%

U
n

it
ed

 O
p

p
o

si
ti

o
n

G
e

o
rg

ia
n

 D
re

am

G
o

ve
rn

m
en

t 
o

f 
G

eo
rg

ia

Eu
ro

p
e

an
 G

eo
rg

ia

P
at

ri
o

ts
 A

lli
an

ce

Lo
ca

l G
o

ve
rn

m
e

n
t

Le
lo

D
em

o
cr

at
ic

 M
o

ve
m

en
t

La
b

o
u

r 
P

ar
ty

Ek
a 

B
e

se
lia

 -
 F

o
r 

Ju
st

ic
e

St
ra

te
gy

 A
gh

m
as

h
en

eb
el

i

G
ir

ch
i

o
th

er

Mtavari TV



 

 

 
 

კომუნიკაციების კომისიის წინასაარჩევნო მედიამონიტორინგის ანგარიში 

 

 

72%

73%

82%

48%

26%

84%

26%

36%

39%

49%

14%

23%

28%

27%

18%

52%

74%

16%

74%

64%

61%

51%

86%

77%

Government of Georgia

Local Government

Georgian Dream

United Opposition

European Georgia

Patriots Alliance

Labour Party

Lelo

Strategy Aghmashenebeli

Girchi

Democratic Movement

Eka Beselia - For Justice

Direct and Indirect Coverage

Indirect Direct

37%

54%
62%

3% 2%

45%

63%

46%
37%

76%
89%

55%

100% 100% 100% 100% 99% 100%

1%

21%

9%
1%

G
o

ve
rn

m
en

t 
o

f
G

e
o

rg
ia

Lo
ca

l
G

o
ve

rn
m

en
t

G
e

o
rg

ia
n

D
re

am

U
n

it
ed

O
p

p
o

si
ti

o
n

Eu
ro

p
e

an
G

e
o

rg
ia

P
at

ri
o

ts
A

lli
an

ce

La
b

o
u

r 
P

ar
ty

Le
lo

St
ra

te
gy

A
gh

m
as

h
en

e
b

e
l

i

G
ir

ch
i

D
em

o
cr

at
ic

M
o

ve
m

en
t

Ek
a 

B
e

se
lia

 -
Fo

r 
Ju

st
ic

e

Tone Negative Neutral Positive



 

 

 
 

კომუნიკაციების კომისიის წინასაარჩევნო მედიამონიტორინგის ანგარიში 

 

 

Pre-election Environment, Violations and Recommendations: 

Observations on the above-mentioned 6 broadcasters during the monitoring period have shown that: 

The news programs of the Public Broadcaster are mainly balanced and in compliance with and ethical 

standards. As for Adjara Public Broadcaster and Rustavi 2, the news programs are balanced and ethical 

in most cases.  

The presenters of the political programs of the Public Broadcaster and Rustavi 2 are distinguished with 

their critical questions and assessmentss, including towards the government officials that help the voters 

be more informed. It should be noted that the biggest number of election subjects were covered by the 

Public Broadcaster. 

Based on the examples of Imedi TV, Pirveli TV and Mtavari TV, the analysis of the media monitoring 

has clearly shown how polarized the pre-election media environment is. A bias in favor of different 

political parties is unequivocal. News programs as well as political programs are characterized by a 

violation of journalistic standards and disturbing balance.  

The programs of Pirveli TV and Mtavari TV often spread misleading, false information. Serious 

accusations can be heared that are not supported by evidence. Violations of ethical norms are frequent. 

Mtavari TV often use hate speech and obscene talk. 

Gender

Female Male



 

 

 
 

კომუნიკაციების კომისიის წინასაარჩევნო მედიამონიტორინგის ანგარიში 

All the above-mentioned is a gross violation of the Code of Conduct for Broadcasters. According to the 

current legislation, they can be responded to and discussed only within the framework of the 

broadcasters' self-regulatory mechanism, and the decision made by the broadcaster's self-regulatory 

body cannot be appealed to either the Communications Commission or the court. 

The part of the legislative requirements that imposes formal obligations (e.g. the standards of political 

advertising: the size of a name and a number of a political party, sign languge translation, information 

that must be given to viewers when publishing opinion polls) is generally complied with and enforced 

without significant violations. 

The Communications Commission drew up an administrative violation report against 2 broadcasters for 

violating the rules of conducting pre-election/political advertising campaign and sent it to the relevant 

(city/district) court for further response. 

According to Paragraph 20 of Article 185 of Election Code of Georgia of the Organic Law of Georgia, 

“in the course of political/pre-election advertising, the total of the single contours of the letters 

indicating the name of the electoral subject and the single contours of the numbers indicating the serial 

number of his/her participation in the elections shall occupy not less than 5% of the frame area. In 

addition, the advertisement must be made in such a way that at the end of the advertisement, the name 

and serial number of the electoral subject are displayed for at least the last one second, so that the total 

of the single contours of the letters denoting the name and the number of contours of the serial numbers 

occupies not less than 25% of the frame area. " 

The monitoring has revealed that some broadcasters aired the advertisement of National Democratic 

Party that did not meet the above criteria of the Election Code, in particular, the contours of the name 

and serial number of the election subject shown at the end of the advertisement accupied 13.1% of the 

frame area. 

Due to the mentioned violation, administrative violation reports were drawn up against the following 

organizations: TV Company Pirveli Ltd, Formula Ltd.  

 

The Commission considered 2 complaints regarding possible violation of the Election Code: 

1. The complaint of Free Georgia, according to which the political union submitted two videos 

having the political content to the broadcasters that were not aired by TV Company Pirveli Ltd, 

Rustavi 2 Broadcasting Company Ltd, Public Broadcaster LEPL and Adjara TV and Radio Public 

Broadcaster LEPL. 

The Commission found that the video advertisements submitted by the political union did not 

meet the legal requirements and the broadcasters were not obliged to air them. Accordingly, on 

24 September 2020, the Commission decided to reject the complaint Nგ-20-16/765. The decision 

can be found on the Commission's website - https://comcom.ge/uploads/other/6/6540.pdf 

https://comcom.ge/uploads/other/6/6540.pdf


 

 

 
 

კომუნიკაციების კომისიის წინასაარჩევნო მედიამონიტორინგის ანგარიში 

2. The complaint of the political union Lelo for Georgia, according to which since September 15 

2020, TV Company Pirveli Ltd, Teleimedi Ltd, Main Channel Ltd and Maestro TV Ltd aired a 

free political advertisement of the political union Free Georgia that was inappropriate and aimed 

at misleading the population and discrediting political opponents. 

As a result of the discussion, the Commission noted that the advertisement was not unethical 

and the broadcaster did not have the opportunity to verify whether the specific facts mentioned 

in the political advertisement were true. Finding such information is beyond the reach of the 

broadcaster, especially considering the fact that the number of pre-election/political 

advertisements submitted simultaneously to the broadcaster during the pre-election period is 

quite large. Therefore, finding such information is beyond the competence of the broadcaster. 

Accordingly, on 8 October 2020, a decision was made to reject the complaint. The decision can 

be found on the Commission's website - https://www.comcom.ge/ge/legal-acts/solutions/2020--

20-16-793.page 

 

The Communications Commission issued a written warning on 3 broadcasters: 

According to the rules for providing information on conducting the pre-election campaign established 

by the Election Code, the broadcaster that plans to air a paid pre-election advertisement shall inform 

the Commission about the allocated schedule and airtime tariffs. In particular, according to Part 1 of 

Article 50 of Election Code of Georgia of the Organic Law of Georgia, a broadcast license holder or  

authorized broadcasters shall submit information on airtime tariffs for the paid pre-election advertising 

campaign to the Communications Commission not later than 5 calendar days from the 60th day before 

polling for the purpose of publishing on the Commission’s website. The Communications Commission 

issued a written warning on 3 radio broadcasters for violating the rule: 

1. Radio Georgian Times Ltd - https://comcom.ge/uploads/other/6/6537.pdf 

2. Our Radio Ltd - https://comcom.ge/uploads/other/6/6538.pdf 

3. Radio Company First Radio Ltd - https://comcom.ge/uploads/other/6/6539.pdf 

Election Subjects in Non-Political Programs: The Commission considers that in order to cover the pre-

election campaign fairly, impartially and in a balanced way, it is important for broadcasters to pay special 

attention to the recommendations regarding coverage of pre-election campaign of election subjects, set 

forth in the Code of Conduct for Broadcasters approved by the Resolution N2 of 12 March 2009 of the 

Communications Commission. They shall consider that the participation of a candidate or a 

representative of a party in a program that is not directly related to politics is permissible only if 

https://www.comcom.ge/ge/legal-acts/solutions/2020--20-16-793.page
https://www.comcom.ge/ge/legal-acts/solutions/2020--20-16-793.page
https://comcom.ge/uploads/other/6/6537.pdf
https://comcom.ge/uploads/other/6/6538.pdf
https://comcom.ge/uploads/other/6/6539.pdf


 

 

 
 

კომუნიკაციების კომისიის წინასაარჩევნო მედიამონიტორინგის ანგარიში 

negotiations for the participation in the program took place before the election period. Candidates 

should not be allowed to express political views or advertise their candidature in any way. 

The candidates were given the opportunity to make political statements on the following non-political 

programs: 

The program "Morning of Imedi" of Imedi TV covered Georgian Dream (once). Georgian Dream 

appeared on “the Night Show” (three times). The program "Sport on Imedi" was visited by Georgian 

Dream (once). 

The program "Good Morning, Georgia" aired on Rustavi 2 was visited by the representatives of Strategy 

Aghmashenebeli (once), Georgian Dream (once) and Movement for People (once). The representatives 

of Georgian Dream (once), Strategy Aghmashenebeli (once), United Opposition "Power is in Unity" 

(once) and European Georgia (once) appeared on “Nika Arabidze's Show”. "Secret Envelope" was visited 

by one election subject, a representative of Strategy Aghmashenebeli (once). 

The program "Only with Lela" was visited by a representative of United Opposition "Power is in Unity" 

(once). The program "The Vano’s Show" invited representaives of United Opposition "Power is in Unity" 

(twice) and Lelo (once). A representative of "Power is in Unity" appeared on "Peppers" (once). The show 

"Main Boys" invited a representative of Girchi as a guest (once). 

 


